vrijdag 23 januari 2015

Zeeuwse meebreideken.

Ik ga mee doen met de Zeeuwse meebreideken!

Vorig jaar heb ik mee gedaan aan de CAL 2014, waarbij je een deken haakt met meerdere personen. Iedere week kreeg je een aantal toeren op via FB of het blog van de degenen die de beschrijving vertaald hebben uit het Engels.
Ik heb er twee gehaakt, een voor mezelf en een voor mijn schoondochter. Die voor haar is af en heb ik ook al gegeven, maar helaas geen foto van gemaakt.
Die van mezelf is nog niet op lengte, ik ga m verlengen, maar heb er even geen zin meer in. ( komt wel weer, oooooiiit!).

Toen zag ik via het blog   http://blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/
dat er een deken wordt gebreid met verschillende motieven.



Ieder vissersdorp heeft zijn eigen motieven verwerkt in de visserstruien.
Vorig jaar was er in Arnemuiden een tentoonstelling van oa de truien en om alles goed te kunnen laten zien (en voelen),  hebben een drietal dames bedacht om een lappendeken ervan te maken.

 De motieven hebben ook een betekenis: een kabel betekent bv dat iets goed verankerd ligt; is stevig.
Ik ken niet alle betekenissen, maar het project spreekt mij erg aan, ook al kom ik niet uit een vissersfamilie, maar uit een landbouwersfamilie.

Afgelopen week heb ik mijn kleurtjes gekocht, dit worden bruine tinten. (ons interieur is overwegend koloniaal, dus donkerbruin). Het liefst wilde ik donkerbruin, maar dit was niet voldoende op voorraad, dus daarom worden het nu 4 verschillende kleuren.
Ik hoop volgende week te kunnen beginnen, maar eerst nog even een trui verder afbreien. ( als die af is, laat ik een foto hier zien, hoor).

De kleuren zijn door de foto iets fletser geworden.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ik had er nog nooit van gehoord.
    Ben benieuwd hoe dat gaat worden, mooie kleuren ook.
    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen

  2. wat een leuk idee, misschien ga ik het ook doen
    groetjes
    willy

    BeantwoordenVerwijderen